Wednesday, September 10, 2014

Cabaran dasar luar Turki era Erdogan-Davutoglu

Oleh HARIS ZALKAPLI

Turki kini menerima presiden dan perdana menteri baharu yang dijangka akan secara bersama berperanan lebih aktif dan meluas dalam pemerintahan negara itu, termasuk melibatkan hal dasar luar.

Gandingan Presiden Recep Tayyip Erdogan dengan Perdana Menteri Ahmet Davutoglu dijangka memberi tumpuan pada politik serantau dan global dalam usaha meningkatkan lagi profil Turki di mata dunia, selepas sedikit tergendala ekoran kesan-kesan daripada kebangkitan massa dan perubahan landskap politik serantau.

Berikut ialah keadaan hubungan Turki dengan kuasa-kuasa serantau dan global, memperlihatkan apa yang bakal dihadapi oleh Erdogan-Davutoglu.

  • Arab Saudi dan sekutu di Teluk Parsi
Arab Saudi dan sekutu-sekutu kuatnya di Teluk Parsi berpendirian bertentangan terhadap kebangkitan massa di rantau Arab dengan Turki, yang melihat secara positif kebangkitan yang dinilai sebagai pendemokrasian itu.

Secara umumnya, Ankara dan Riyadh memimpin dua arus yang bertentangan ini, satu pihak menyambut perubahan radikal dalam politik manakala satu pihak lagi mahu status qou dipelihara.

Walau bagaimanapun, di Syria, Turki dan Saudi berada di pihak yang sama untuk satu tempoh, apabila kedua-duanya menyokong penentang pemerintah walaupun matlamat akhir masing-masing berbeza.

Pertembungan kepentingan utama Turki dan Saudi pada masa ini ialah Mesir, yang kembali dikuasai kelompok mesra Saudi, yang merampas kuasa daripada sekutu Turki, Mohamed Morsi dan Ikhwan al-Muslimin.
  • Dunia Islam
Pengaruh Turki semakin meningkat sejak sedekad lalu, apabila pemerintahan AKP meneruskan usaha memulihkan ekonomi Turki dan mencapai satu tahap yang tinggi, menjadikan politik lebih stabil dan meningkatkan peranan diplomasi Turki di rantau Asia Barat.

Diplomasi dan aktivisme pertubuhan masyarakat sivil melibatkan seluruh dunia Islam melonjakkan nama Turki, ditambah dengan populariti Erdogan yang mendapat liputan positif media.

Turki di bawah Presiden Erdogan dan gandingannya dijangka berusaha meningkatkan lagi imej Turki di dunia Islam, paling utama melalui peranan dalam isu Palestin, dalam dasar yang digelar neo-Uthmaniyyah oleh pemerhati.

Turki kini sedang memulihkan kedudukan di Asia Barat ekoran perkembangan melibatkan kebangkitan rakyat yang kini mendatangkan akibat yang tidak menyebelahinya.

  • Mesir
Mesir ialah negara yang diharapkan untuk meluaskan pengaruh Turki di rantau Arab, melalui hubungan baik kerajaan AKP dengan Ikhwan al-Muslimin.

Hubungan Ankara-Kaherah meningkat apabila Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan mendapat sekutu Ikhwannya menguasai pemerintahan Mesir, mengambil alih daripada rejim yang berhubungan baik dengan Saudi.

Perubahan itu menyediakan peluang untuk Ankara menjalankan agenda dasar luarnya, melibatkan Mesir, Gaza dan seluruh rantau Arab. Ankara juga mendapat manfaat apabila dilihat sebagai memimpin Kaherah melalui satu transisi ke arah politik yang lebih demokratik.

Hubungan baik ini walau bagaimanapun terhenti apabila Morsi dijatuhkan oleh penentang Ikhwan dengan kerjasama pihak tentera yang masih mempunyai kuasa. Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu dan Kuwait segera memberi bantuan kewangan untuk mengukuhkan pemerintahan baharu yang dikuasai tentera.
  • Amerika Syarikat dan Eropah
Turki ialah sebuah negara anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara, Nato, yang penting kerana kedudukannya di antara Eropah dan Asia Barat yang sentiasa bergolak.

Amerika Syarikat memelihara hubungan baik dengan Turki kerana kepentingan tersebut, serta untuk memelihara sebuah negara Islam yang sekular dan demokratik. Turki juga satu-satunya negara Islam dalam pertubuhan keselamatan kolektif itu.

Hubungan Turki dengan AS terjejas ekoran tindakan Ankara mengambil tindakan dasar luar yang lebih bebas sehingga menjejaskan hubungan dengan AS dan Israel.

Di bawah AKP, Turki kelihatan lebih menumpukan pada sebelah Asia, termasuk membina hubungan lebih rapat dengan Pertubuhan Kerjasama Shanghai yang dipimpin China dan Rusia, pada masa usahanya untuk diterima sebagai anggota Kesatuan Eropah semakin sukar.
  • Israel
Hubungan Turki-Israel terjejas teruk akibat peristiwa serangan komando Zionis ke atas kapal bantuan kemanusiaan Turki, Mavi Marmara dan mengorbankan warga Turki pada 2010.

Peristiwa ini berlaku pada masa Turki dilihat sebagai semakin cenderung ke dunia Islam dan mengabaikan hubungan dengan Barat, tanggapan yang semakin kuat susulan serangan itu kerana nama Turki melonjak naik di dunia Islam.

Peningkatan hubungan Turki dengan Hamas dan tumpuan pada isu Palestin menyebabkan profil Turki dan Erdogan yang semakin baik, yang diperlukan dalam meluaskan pengaruhnya.

Dasar luar baharu Turki ini menjejaskan hubungan dengan Israel hingga ke saat ini. Erdogan sebagai presiden dijangka meneruskan tumpuan pada Palestin dan menjadikan hubungan dengan Israel terus dingin, walaupun Turki kekal mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.
  • Syria
Syria mempunyai beberapa isu kritikal dengan Turki sejak pemerintahan Presiden Hafez al-Assad, antaranya melibatkan militan Kurdi dan bekalan air, tetapi hubungan kedua-dua negara berada di tahap yang sederhana.

Di bawah Presiden Bashar al-Assad dan Perdana Menteri Erdogan, hubungan semakin baik, tetapi kemudian Turki terlibat dalam usaha memerangi pemerintahan Assad dengan menyokong dan menyalurkan senjata kepada penentang kerajaan.

Pemerintahan Assad berjaya bertahan selepas lebih tiga tahun menghadapi konflik bersenjata, menjadikan hubungan kedua-dua negara semakin sukar, lebih-lebih lagi memandangkan Davutoglu sebagai perdana menteri akan berdepan dengan Bashar al-Assad yang cuba dijatuhkan sebelum ini.

Sempadan yang luas antara kedua-dua negara, kewujudan Kurdi yang boleh mendapatkan bantuan dari Syria dan isu lain dicetuskan oleh konflik bakal menyukarkan lagi hubungan antara kedua-dua negara.
  • Iraq
Hubungan Ankara-Baghdad terjejas, antaranya akibat urusniaga minyak antara Turki dengan kerajaan Kurdistan di utara Iraq. Baghdad mendakwa Turki bertindak membelakangi kerajaan pusat Iraq apabila membeli minyak dari Kurdistan dan menjadi laluan eksport minyak, pada masa wujud pertikaian berhubung hasil yang diserahkan kepada pusat.

Turki dalam hal ini dilihat menyumbang kepada perpecahan Iraq, kerana tindakannya mengambil kesempatan berurusniaga dengan kerajaan Kurdistan tanpa mengambil kira kerajaan pusat di Baghdad.

Turki juga didakwa terlibat dalam melindungi dan membantu pembangkang Sunni di Iraq. Hubungan Turki-Iraq berpotensi untuk terus sukar, terutama disebabkan isu kerajaan Kurdistan dan kumpulan militan Negara Islam di Iraq dan al-Syam.

Barat telah mula membekalkan senjata kepada kumpulan Kurdi untuk berdepan dengan ISIS, perkembangan yang berpotensi memberi kesan kepada Turki pada masa akan datang.
  • Qatar 
Sejak kebangkitan Arab menampakkan beberapa kejayaan, Turki dan Qatar ialah dua negara yang dijangka bakal mendapat manfaat paling besar, terutama di Mesir yang kelihatan bakal menaikkan Ikhwan al-Muslimin untuk menguasai negara Arab berpengaruh itu.

Ankara dan Doha ialah pendukung utama Ikhwan di Mesir dan Syria, yang cuba dipengaruhi peralihan kepimpinannya. Kedua-dua negara juga merupakan sekutu rapat Hamas, dan boleh berperanan dalam isu Palestin, yang mencetuskan reaksi daripada negara-negara Arab.

Hubungan dengan Qatar - negara Arab Teluk yang mengekalkan hubungan paling baik dengan Turki - semakin selari sejak bermula kebangkitan Arab dan kedua-dua memiliki kelebihan masing-masing untuk menguasai atau berhubungan baik dengan negara-negara yang dilanda kebangkitan, daripada Mesir dan juga Syria.

Turki dan Qatar terjejas selepas kepimpinan Mohamed Morsi di Mesir dijatuhkan, dan kepimpinan baharu disokong kuat Saudi dan sekutu Arab Teluk lain.
  • Iran
Kedua-dua Ankara dan Tehran berkepentingan di Iraq, melibatkan etnik Kurdi dan kuasa Sunni bagi Turki dan pengaruh terhadap pemerintahan Baghdad bagi Iran.

Kedua-dua Turki dan Iran bersempadan dengan Iraq dan terkesan dengan krisis dan konflik yang berlaku. Kedua-dua kuasa juga bersaing melebarkan pengaruh di Asia Tengah, tetapi Ankara melihat hubungan dengan Iran dapat membantu dalam banyak hal.

Turki memerlukan kerjasama Iran dalam membantunya menghadapi realiti politik serantau baharu. Hubungan Ankara-Tehran semakin baik sejak beberapa tahun kebelakangan ini, pada masa sama hubungan Turki dengan negara-negara Arab, terutama Arab Saudi dan Mesir, merosot teruk ekoran dasar Ankara menangani kebangkitan Arab dan respons kedua-dua kuasa Arab tersebut.

Hubungan politik dan perdagangan Turki-Iran semakin meningkat, dan Turki melihat Iran sebagai rakan strategik yang penting pada masa ini dan masa hadapan.

  • Rusia
Hubungan Turki dengan Rusia banyak melibatkan perdagangan, terutama bekalan tenaga yang diperlukan oleh Turki. Rusia ialah sumber utama bekalan gas untuk Turki, dan pada masa sama Turki mendapat manfaat dengan menjadi salah satu laluan penting bekalan gas ke Eropah.

Kedudukan geografi Turki di laluan eksport tenaga dari Rusia ke Eropah memberi kelebihan kepada Turki dalam hubungan dengan kedua-dua kuasa. Kebangkitan Rusia juga mendorong Turki melihat Rusia sebagai rakan yang semakin penting untuk didekati dan dikekalkan hubungan yang baik.

Turki pula menjadi satu lagi negara Islam yang berpotensi membina hubungan lebih baik dengan Moscow selepas Iran, yang kedua-dua Turki dan Iran berada di kedudukan strategik.

Ankara dan Moskow saling memerlukan bukan sahaja dalam perdagangan tetapi kestabilan politik di wilayah Laut Hitam dan bekas Soviet yang dikongsi bersama, dan juga melibatkan wilayah Rusia dan bekas Soviet yang didiami warga rumpun Turki. - Ogos 24, 2014

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...