Wednesday, July 9, 2014

Tragedi nasional Brazil

Tuan rumah Piala Dunia Fifa 2014, Brazil, mengalami kekalahan besar yang memalukan dan mengejutkan dalam perlawanan separuh akhir menentang Jerman hari ini, dengan Jerman menjaringkan tujuh gol dan Brazil hanya mendapat satu gol yang tidak membawa banyak kesan.

Bagi Brazil, negara yang telah membelanjakan AS$11 bilion untuk menjadi tuan rumah tahun ini, kekalahan ini merupakan satu tragedi nasional yang besar, dan berupaya mencetuskan krisis sosial dan politik yang mendalam.

Kedudukan Brazil sebagai kuasa bola sepak dunia terjejas teruk akibat kekalahan ini, dan kini memaksa penilaian semula, refleksi diri dan debat nasional yang kritikal oleh pasukan yang dianggap paling berjaya dalam Piala Dunia itu, memenangi piala paling berprestij bola sepak itu sebanyak lima kali.

Kekalahan paling teruk Brazil sebelum ini, dengan agregat yang sama, berlaku 94 tahun lalu, iaitu kekalahan dengan Uruguay pada 1920, dengan jaringan 6-0, peristiwa yang telah lama hilang daripada ingatan.

Pada 1950, Uruguay sekali lagi mendatangkan bencana kepada Brazil apabila menewaskan pasukan tuan rumah di laman sendiri dalam perlawanan akhir Piala Dunia, ketika Brazil dianggap sebagai pasukan yang pasti menang.

Peristiwa itu, yang dikenang sebagai Maracanazo, kini diangkat kembali ekoran kekalahan teruk kepada Jerman hari ini. Brazil sebagai sebuah kuasa bola sepak dunia kini sekali lagi terpaksa berdepan kekalahan memalukan yang memberi kesan mendalam.

Laporan-laporan kritikal mengenai infrastruktur yang menelan belanja berlebihan dan gagal disiapkan dengan sempurna sehingga menuntut Presiden Dilma Rousseff membuat kenyataan menjawab kini kelihatan hanya kebimbangan yang kecil perlu dihadapi Brazil.

Pada masa sama, kritikan-kritikan berhubung impak sosial dan ekonomi penganjuran Piala Dunia ini melibatkan rakyat negara itu, terutama warga miskin yang terjejas, kini mendapat perhatian baharu.

Kos besar dan impak sosial penganjuran kejohanan ini telah menjadi isu yang membayangi pemimpin Brazil, dan kekalahan besar dengan Jerman ini bakal meningkatkan lagi implikasi politik terhadap pemerintah negara hos itu.

Protes dan rusuhan telah tercetus sejak sebelum kejohanan Piala Dunia ini berlangsung, tetapi kelihatan masih terkawal dan tidak mendatangkan kesan politik yang menjejaskan kepada Presiden Rousseff.

Rousseff bakal berdepan implikasi politik tragedi ini, terutama disebabkan pelbagai isu yang membelenggu penganjuran Piala Dunia kali ini, yang mendapat perhatian dan kritikan meluas dalam media antarabangsa.


Kepimpinan Presiden Rousseff berdepan satu ujian sukar, apabila kekalahan ini menambahkan ujian yang telah bermula dengan kritikan terhadap impak sosial penganjuran kejohanan ini.

Rousseff akan bertanding untuk mengekalkan jawatan presiden Oktober nanti, dan kejohanan Piala Dunia kali ini dapat menjadi satu perkara penting untuk dikemukakan sebagai satu kejayaan. Kekalahan ini berpotensi memberi kesan kepada peluang beliau nanti.

Piala Dunia di Brazil kali ini mendapat perhatian meluas dunia, walaupun tidak mencapai perhatian dan tumpuan yang dihadapi oleh Rusia yang menganjurkan Olimpik Musim Sejuk beberapa bulan lalu, temasya sukan yang menjadi medan pertembungan politik antara Rusia dengan Amerika Syarikat ekoran isu-isu melibatkan kedua-dua negara, termasuk berhubung hak LGBT.

Walau bagaimanapun, krisis ini tidak diburukkan oleh isu-isu politik dengan Jerman, yang tidak mempunyai isu berbangkit dan berpanjangan dengan Brazil, sebahagian besarnya disebabkan interaksi yang kurang antara kedua-dua negara.

Amerika Latin menyaksikan konflik bersenjata pada Julai 1969, apabila dua negara yang bersaing sengit dalam bola sepak, Honduras dan El Salvador berperang akibat sentimen yang memuncak ekoran perlawanan bola sepak antara kedua-dua negara.


Konflik bersenjata Honduras-El Salvador itu bermula pada 14 Julai dan berakhir apabila gencatan senjata dicapai pada 18 Julai, selepas lima hari perang berlangsung mengorbankan 6,000 nyawa dan mencederakan 12,000 lagi.

Perang yang dikenali sebagai La guerra del fĂștbol itu terakam dalam sejarah bola sepak dunia sebagai manifestasi paling jelas bola sepak dengan politik.

Tanpa pesaing yang membawa bersama isu-isu politik - seperti Honduras dan El Salvador atau Argentina dengan England - tumpuan lebih tertumpu dalam negara Brazil.

Brazil kini menghadapi masa yang sukar ekoran kekalahan di tempat sendiri, semasa menjadi tuan rumah kepada Piala Dunia yang dijangka menyediakan peluang untuk negara itu menjadi juara buat kali keenam.

Satu usaha yang luar biasa kini diperlukan untuk bangkit semula daripada tragedi ini yang kini terakam dalam memori kolektif rakyat Brazil dan tercatat sebagai peristiwa yang mungkin paling diingati berhubung bola sepak Brazil sehingga menjejaskan rekod kecemerlangannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...