Monday, March 31, 2014

Pemilihan PKR: Persaingan parti dan persaingan politik Selangor

Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa kongres PKR di Seremban pada 2007, melalui satu ucapan penuh drama menolak untuk dipilih sebagai presiden parti dengan alasan masalah yang mungkin timbul melibatkan Pendaftar Pertubuhan.

Pada pemilihan tahun ini yang akan berlangsung tidak lama lagi, Anwar kelihatan bersedia menghadapi satu risiko besar.

Pelbagai spekulasi timbul ekoran keputusan Anwar itu, termasuk kemungkinan kaitan dengan satu perjanjian politik melibatkan parti pemerintah, dan Anwar sengaja mengundang masalah melalui pencalonan ini.

Keputusan Anwar ini, yang meletakkannya sebagai pencabar kepada Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, menjadi isu yang menarik perhatian dalam pemilihan PKR kali ini, kerana kesediaan Anwar untuk bertanding dan juga kedudukan Wan Azizah yang disebut sebagai "insurans" sekiranya Anwar tidak dapat bertanding, yang bermakna jawatan presiden kekal tidak dapat direbut orang lain. 

Sama ada kedua-dua pemimpin akan bersaing merebut jawatan atau salah seorang menarik diri, keputusan ini telah mencetuskan pelbagai tanggapan terhadap PKR, dan mengesahkan beberapa label negatif yang telah berleluasa selama ini.

Apa pun keputusan pemilihan presiden, PKR sememangnya selama ini dikuasai Anwar hampir sepenuhnya, dengan beberapa tokoh lain, termasuk Wan Azizah, bertindak sebagai pengimbang kepada kuasa Anwar.

Selain pasangan suami isteri ini, tumpuan lain ialah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mencabar Mohamed Azmin Ali untuk jawatan timbalan presiden. Dua pemimpin ini masih bersaing sengit di Selangor, dengan pelbagai usaha dilakukan sejak bertahun lalu untuk menggantikan Khalid sebagai menteri besar Selangor.

Selepas "langkah Kajang" berakhir tidak seperti yang diuar-uarkan pada awalnya, Khalid masih dilihat belum selamat, antaranya kerana kompleksiti kedudukan Wan Azizah, yang dilihat perlu diletakkan di kedudukan yang sewajarnya.

Keputusan Khalid mencabar Azmin menunjukkan keyakinan dan tekad yang kuat untuk menteri besar Selangor itu terlibat lebih mendalam dalam politik parti PKR, meningkatkan pertembungannya dengan Azmin.  

Pada masa sama, pemilihan ketua pemuda PKR juga menyaksikan persaingan kem-kem bertentangan yang berpihak pada pemimpin-pemimpin tertinggi dalam parti, paling jelas Azmin diwakili Amiruddin Shaari, pemimpin muda yang paling awal mengumumkan hasrat bertanding sebagai ketua sayap pemuda PKR, Angkatan Muda Keadilan.

Proksi Azmin ini bakal bersaing dengan Nik Nazmi Nik Ahmad dan Mohd Nazree Yunus, yang kedua-duanya sama ada cenderung kepada Khalid atau agak kurang kesetiaan kem, tetapi Nik Nazmi juga dilihat sebagai orang Anwar, sehingga disimpulkan pertembungan proksi turut menemukan Anwar dengan Wan Azizah selain Azmin dengan Khalid.

Dalam wanita PKR, Azmin diwakili orang kuatnya Zuraida Kamarudin. Persaingan naib presiden pula menampakkan pemimpin-pemimpin yang tidak cenderung kepada Azmin mempunyai kelebihan, termasuk Nurul Izzah Anwar dan Rafizi Ramli.

Pemilihan kali ini jelas sekali dicorakkan oleh pertembungan di Selangor, negeri kaya di mana PKR paling kuat dan membentuk tonggak utama sumber parti, bermakna pemenang dalam pemilihan kali ini akan memperolehi peluang untuk lebih menguasai Selangor dan menentukan hala tuju parti masa depan, termasuk melibatkan hubungan PKR dengan Pakatan Rakyat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...